Jeśli zastanawiasz się, jak wygląda organizacja ślubu na Santorini od A do Z, to jesteś w dobrym miejscu! Opowiem Wam dzisiaj krok po kroku, jak wygląda organizacja wesela w Grecji – będzie o wedding plannerach, konkretnych miejscach organizujących śluby i wesela, wszystko o kosztach, jedzeniu, dekoracjach, o tym, ile wcześniej trzeba wszystko planować i rezerwować, a także o moich błędach, których nie powinniście popełniać! Na końcu znajdziecie również podsumowanie wszystkich kosztów, bo było to pytanie, które najczęściej przewijało się na Instagramie i wiem, że bardzo Was to interesuje.
Ale od początku… zaręczyliśmy się już 6 lat temu i przez cały ten czas odkładaliśmy w czasie organizację ślubu i wesela. Dlaczego? Wiedzieliśmy na pewno, że nie chcemy typowego, polskiego wesela i w tej kwestii byliśmy zgodni. Co prawda, nie do końca wiedzieliśmy czego dokładnie chcemy, ale warto było czekać, bo pewnego dnia wpadł nam do głowy szalony pomysł…
„A może zorganizujemy wesele za granicą?”
DLACZEGO SANTORINI?
Ta wizja od razu nam się spodobała. Uwielbiamy podróże, jest to nasza wspólna pasja, więc chyba nie mogło być inaczej. Co ciekawe – na początku nie padło na Santorini, ani nawet na Grecję. Rozważaliśmy Włochy, ale nie mogliśmy zdecydować się na konkretny region. Podobało nam się, że do Włoch zawsze można znaleźć naprawdę tanie loty, ale z drugiej strony w ostatnich latach Włochy zrobiły się tak drogie, że na pewno na miejscu wydalibyśmy naprawdę sporo. Przez chwilę myśleliśmy o Toskanii oraz Wybrzeżu Amalfi, ale nie podobało nam się, że wszyscy goście musieliby wynajmować auta, aby się przemieszczać, bo nie są to miejsca, w których spokojnie można przemieszczać się komunikacją miejską. Szukaliśmy miejsca, które byłoby wyjątkowe i zachwycające, tak aby każdemu się podobało i nadawałoby się na kilkudniowe wakacje. A przy okazji było kompaktowe. I takie właśnie było Santorini.
Santorini zachwyciło nas 3 lata wcześniej i byliśmy pewni, że zachwyci również naszych gości. Idealna pogoda, nieziemskie widoki, morze i pyszne jedzenie. Wyspa jest malutka, łatwo się po niej przemieszczać, bo dobrze działa komunikacja miejska (czego np. nie można powiedzieć o Krecie), więc gościom odpadł problem z wynajmowaniem auta.
Decyzja zapadła, gdy zaczęliśmy w internecie szukać informacji o organizacji wesela na Santorini… i było ich pełno! Pełno wedding plannerów oferujących najrozmaitsze pakiety ślubne, pełno miejsc i hoteli organizujących uroczystości i przyjęcia na klifie, niektóre nawet z konkretnymi kwotami, więc nie trzeba było zgadywać, ile może to kosztować. Spodobało nam się to, że wszystko jest transparentne i można zdobyć konkretne informacje, czego zdecydowanie nie można było powiedzieć o Włoszech.
GDZIE ODBYWAJĄ SIĘ ŚLUBY NA SANTORINI?
Warto krótko wspomnieć o tym, gdzie zazwyczaj odbywają się śluby i wesela na Santorini. Większość z nich to piękne uroczystości pod gołym niebem na tarasach na klifie z widokiem na kalderę i morze. Taki właśnie był nasz ślub i tak też wygląda 90% ślubów na Santorini. Ale są też inne opcje – można wziąć ślub na plaży (po drugiej, tej mniej malowniczej stronie wyspy) lub też np. w winnicach, położonych bardziej wgłęb wyspy, bez widoku na morze. Tak naprawdę każda z tych opcji ma swoje plusy i każdy znajdzie coś dopasowanego do swoich potrzeb. Jeśli chcielibyście bawić się do rana, tak jak zazwyczaj wygląda to na weselach w Polsce, rzeczywiście plaża lub winnice będą lepszym wyborem, gdyż zwykle tarasy na klifie z widokiem mają ograniczenie czasowe i imprezy trwają tylko do 23.00. Obiekty nie są typowymi obiektami weselnymi, ale są to zazwyczaj hotele, które z każdej strony otoczone są innymi hotelami, więc po 23.00 muzyka oraz hałas mogłaby przeszkadzać gościom. Trzeba więc zdecydować – piękne widoki lub długa impreza.
LOKALIZACJA
Moim pierwszym krokiem było znalezienie konkretnych obiektów, które organizują śluby i wesela na Santorini. Aby Wam ułatwić, wstawię listę tych najpopularniejszych:
– Dana Villas
– Canaves Oia
– Le Ciel
– Rocabella
– Santorini Gem
– Fanari Villas
– Santo Wines Winery
– Venetsanos Winery
– El Viento
– Cavo Ventus
– Pyrgos Restaurant
Były 4, które naprawdę nam się spodobały oraz pasowały na naszą liczbę gości, więc napisałam do nich maile z zapytaniem o dostępność oraz wycenę. Opisałam również ilu gości się spodziewamy, że planujemy ślub cywilny oraz jak wyobrażamy sobie nasz dzień. Jeśli chodzi o daty, napisałam tylko, że planujemy maj lub wrzesień 2022, ale na szczęście daty na maj nie były całkowicie wybookowane, więc końcowo wybraliśmy właśnie maj. Warto wspomnieć tutaj, że do obiektów pisałam niecałe 2 lata wcześniej i uważam, że jest to idealny moment na rozpoczęcie planowania, bo potem te najlepsze miejsca lub bardziej rozchwytywani fotografowie mogą być już niedostępni.
Odpowiedź od wszystkich miejsc otrzymałam bardzo szybko, prawie od każdego z nich otrzymałam w PDFie broszurkę z wyceną za wynajem miejsca, wiele z nich posiadało kilka tarasów na klifie, więc dostałam dokładne informacje, ile gości każdy z nich pomieści oraz jakie są ceny. Oprócz tego w PDF-ach było wiele innych informacji dotyczących np. jedzenia, muzyki, lub tego, do której impreza trwa (i zazwyczaj była to 23.00). Muszę przyznać, że wszystko było naprawdę super wyjaśnione oraz transparentne.
OD CZEGO ZACZĄĆ?
Do sedna – od znalezienia wedding plannera na miejscu! Jest to pierwsza rzecz, którą zrobić trzeba i której ja nie zrobiłam, bo najpierw zaczęłam szukać obiektów.
Od każdego z miejsc, do których pisałam, dostałam informację, że niestety nie można nic zarezerwować na własną rękę i do organizacji ślubu oraz wesela potrzebuję wedding plannera z Santorini, który wszystkim się zajmie.
Na początku podchodziłam do tego sceptycznie, ale tak naprawdę nie było wyboru, więc zaczęłam poszukiwania wedding plannera. W sumie okazało się to bardzo proste, bo tak, jak mówiłam w internecie znajdziecie pełno różnych firm, pakietów i ofert. Mimo wszystko, dla ułatwienia wymienię Wam kilka najpopularniejszych, żebyście nie musieli robić własnego researchu:
Divine Weddings Santorini: https://www.weddingsantorini.com/
Santorini Weddings: https://www.santoriniweddings.net/
Weddings in Santorini:: https://www.weddings-in-santorini.com/
Tie The Knot: https://tietheknotsantorini.com/
SantoriniMyWedding: https://santorinimywedding.com/
Napisałam maile do wszystkich z tej listy, napisałam co dokładnie planujemy, na ile osób, poprosiłam o wycenę oraz zadałam sporo dodatkowych pytań. Wybór był prosty – padło na SantoriniMyWedding, bo odpowiedziała najszybciej, najdokładniej, dostałam szczegółową odpowiedź na każde z zadanych pytań, najwięcej informacji, linki do dropboxa z broszurkami i wyceną od podwykonawców (fotografowie, wideo, dekoracje, jedzenie itd.) oraz konkretne kwoty za pakiet ślubny, którym byliśmy zainteresowani. Inni wedding plannerzy odpowiedzieli z kilkudniowym opóźnieniem, a z ich odpowiedzi nie byłam zadowolona, wciąż wiele rzeczy pozostawało niejasnych, a dodatkowo były to dużo większe agencje, więc pakiety z tymi samymi usługami były sporo droższe niż u naszej Kateriny z SantoriniMyWedding, która sama prowadzi swoją firmę.
Planowanie i organizacja
Jeśli chodzi o miejsce, zastanawialiśmy się głównie nad Dana Villas, Rocabellą oraz Canaves Oia. Padło na Dana Villas i nie żałujemy. Miejsce było najpiękniejsze, najbardziej przystępne cenowo oraz najbardziej odpowiadała nam lokalizacja. A widoki? Zresztą zobaczcie sami!
Mieliśmy już miejsce oraz wedding plannera, więc zaczęliśmy od zarezerwowania daty na ślub w Dana Villas. Tak jak mówiłam, zrobiliśmy to niecałe 2 lata wcześniej, a większość dat na maj 2022 była już zajęta (mimo tego, że mieliśmy środek pandemii!), więc warto planować wszystko z większym wyprzedzeniem.
Potem zarezerwowaliśmy fotografa (Olga Creative Photography) oraz wideo (Silver Lining Cinematography), bo niektórzy z nich również wybookowani są na 2 lata do przodu.
I tak naprawdę to byłoby na tyle w 2020. W 2021 (dokładnie rok przed weselem), wysłaliśmy zaproszenia, a prawdziwe planowanie zaczęło się 3-4 miesiące przed ślubem, czyli w 2022. Wtedy uzgodniliśmy menu, zarezerwowaliśmy DJa, uzgodniliśmy w jakim stylu ma być wesele, na jakie dekoracje się decydujemy oraz wiele innych szczegółów.
Co ciekawe – planowanie nie było bardzo stresujące, a wydaje mi się, że nawet było mniej stresujące, niż jeśli robilibyśmy to w Polsce. Nie było oglądania sal, testowania menu, bo po prostu nie było takiej możliwości. Miejsce naszego ślubu i wesela zobaczyliśmy dopiero 2 dni przed ceremonią.
WEDDING PLANNER
Wtedy właśnie pierwszy raz poznaliśmy Katerinę z SantoriniMyWedding i mogliśmy dopiąć ostatnie szczegóły. Za co odpowiedzialna była nasza wedding plannerka?
Tak jak mówiłam, na początku sceptycznie podchodziłam do całego pomysłu z wedding plannerem, ale okazało się, że potrzebowaliśmy jej bardziej, niż nam się zdawało. W zasadzie jestem pewna, że bez niej naprawdę nic nie udałoby się załatwić. Katerina znała wszystkich greckich podwykonawców, wiedziała, gdzie co załatwić, bardzo szybko dostawaliśmy od niej informacje o koszcie różnych usług, dekoracji, rezerwowała dla nas terminy, załatwiła nam prowadzącego całą ceremonię, bukiet, transport – w zasadzie wszystko. 2 dni przed ślubem pokazała nam miejsce oraz to w jaki sposób mam iść do ołtarza, w jaki sposób mamy zakładać obrączki, aby fotograf mógł to uchwycić, uzgodniliśmy usadzenie gości, przekazaliśmy jej dekoracje, które przywieźliśmy z Polski, winietki, menu itd.
Z kolei w dzień ślubu, była z nami na miejscu, koordynowała przebieg całej ceremonii i wesela, tak, żeby wszystko szło zgodnie z planem, pomagała nam z muzyką, a oczywiście gdy my się szykowaliśmy, ona udekorowała stół, rozłożyła menu, winietki i wszystkie dekoracje, tak jak było wcześniej uzgodnione. Tak naprawdę dbała o każdy najmniejszy szczegół i ciężko nawet wypisać wszystkie te rzeczy, za które była odpowiedzialna.
DZIEŃ ŚLUBU
Wesele zaplanowaliśmy w maju, aby nie było ani za ciepło, ani za zimno. Niestety – okazuje się, że wcale nie tak łatwo trafić z datą na Santorini. Początki maja są jeszcze dość chłodne i pogoda bywa kapryśna, nie wspominając już o kwietniu, albo marcu. Wtedy może być naprawdę zimno i deszczowo. Tydzień przez naszym przylotem wciąż było jeszcze dość chłodno i padało, jednak w tygodniu, gdy odbywał się ślub, na Santorini dotarła niespodziewana fala upałów i w dzień naszego ślubu mieliśmy 28 stopni. W CIENIU. Ceremonia zaczynała się o 17.00, ale wciąż było bardzo upalnie. Nasi goście przyszli bardzo lekko ubrani, wiele z nich w lnianych koszulach, spodniach, a i tak byli cali mokrzy. Ślub i wesele odbywają się pod gołym niebem, więc planując uroczystość miejcie to na uwadze. Jeśli bierzecie ślub na południu Europy w lipcu i sierpniu, to osoby starsze naprawdę mogą to źle znieść. U nas nawet w maju było kiepsko i na ceremonię, goście dostali parasolki chroniące przed słońcem.
Jaki był timeline naszej imprezy?
11.00 – Make-up w naszym hotelu
14.00 – Fryzjer (w Dana Villas)
15.00 – Sesja przedślubna
17.30 – Ceremonia ślubu
17.50 – Koniec ceremonii
18.00-18.30 – Zdjęcia I wideo z rodziną / Szampan i przekąski
18.30 – Zdjęcia i wideo na klifie
19.30 – Kolacja
20.40-21.00 – Pierwszy taniec, tort, rzucanie bukietu, zimne ognie
21.00-23.00 – Party
Jak widzicie, nie jest to standardowy program imprezy, taki jak mamy w Polsce, ale robiąc wesele w Grecji, na pewno się z tym liczycie :).
JEDZENIE
Jedzenie było organizowane przez hotelową restaurację. Do wyboru mieliśmy aż 9 różnych menu, wszystkie opcje były 4-daniowe, a cena za osobę wahała się między 76, a 110 euro. Czyli cena „za talerzyk” to między 360, a 530 zł (w tej cenie wliczone jest tylko jedzenie, za alkohol płaci się osobno). Były też opcje bez glutenu, wegetariańskie oraz wegańskie. My akurat wzięliśmy 2 dnia główne, żeby mieć pewność, że nikt nie będzie głodny, ale było to zupełnie zbędne, bo w zasadzie wszyscy byli przejedzeni, a upał też nie pomagał.
Co można zjeść na weselu w Grecji?
Na przystawkę mieliśmy śródziemnomorską bruschettę, na pierwsze danie główne moussakę, na kolejne danie główne labraksa z orzo i dodatkami, a na deser cytrynowy Crème brûlée.
ALKOHOL
W żadnym z miejsc na wesele nie można wnosić własnego alkoholu, a hotele nie zgadzają się na „korkowe”, czyli zapłatę od każdej butelki, którą kupimy na własny koszt – jest to zapisane w umowach, a w Grecji podobno nawet uregulowane prawnie, więc nawet o tym nie myślcie! Ceny za talerzyk (jak na Santorini) nie były mocno wygórowane, więc ceny alkoholu nadrabiają. Nie jest tanio. Za butelkę mocniejszego alkoholu (np. wódkę) trzeba było zapłacić około 150-180 euro (720-860 zł), butelka lokalnego (najtańszego) wina to około 40-50 euro, a butelka piwa to 5 euro. Były też opcje open barów, jeszcze droższe niż talerzyk, ale jeśli macie gości, którzy więcej piją, na pewno warto się nad nimi zastanowić.
CEREMONIA
Cała ceremonia odbywała się w języku angielskim i po angielsku były też przysięgi, które musieliśmy powtarzać po prowadzącym (takie formułki jak w Polsce, w urzędzie lub kościele). Oprócz tego mieliśmy też przygotowane nasze własne przysięgi po polsku.
LEGALIZACJA ŚLUBU W POLSCE
Są 3 opcje. Można wziąć ślub cywilny, kościelny lub symboliczny. Nad kościelnym nigdy się nie zastanawialiśmy, więc o tej opcji wiele Wam nie opowiem. Z kolei w przypadku ślubu cywilnego i symbolicznego, ceremonia wygląda tak samo – może być na klifie, na plaży, albo jeszcze w innym miejscu. Jeśli wybierzecie ślub cywilny w Grecji, na następny dzień musicie jechać do tamtejszego urzędu i tak naprawdę tam wszystko zalegalizować. W tym przypadku do załatwienia jest sporo dokumentów:
– Pełne akty urodzenia przetłumaczone na język grecki oraz nadanym apostille
– Kopie dowodów osobistych lub paszportów
– Zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem możecie zawrzeć małżeństwo (też przetłumaczone na grecki, z podbitym apostille)
Z tego też powodu wiele par decyduje się na ślub cywilny w swoim kraju, a na Santorini biorą ślub symboliczny. Cała ceremonia wygląda tak samo, z tą różnicą, że na następny dzień nie trzeba jechać do urzędu, załatwiać wszystkich formalności oraz wydawać pieniędzy na tłumaczenia. Na pewno jest to opcja bardziej bezstresowa, bo możecie po prostu cieszyć się Waszym dniem i spędzić czas z rodziną, zamiast załatwiać tonę papierów w czasie pobytu (a także przed i po, bo cały proces trochę trwa).
DEKORACJE
Marzyło nam się wesele w stylu rustykalnym, z gałązkami oliwnymi na stole, świecami, kurtyną z lampek, drewnianymi krzesłami i dodatkami. Ze względu na to, że wesele odbywało się w eleganckiej lokalizacji, na klifie, z infinity pool, wyszedł taki rustic glam, ale nie mogło być piękniej. Wszystko było tak, jak sobie wymarzyliśmy. Plus był też taki, że nie wydaliśmy fortuny na ozdoby z kwiatów, bo jak się domyślacie gałązki oliwne były w Grecji jedną z najtańszych dekoracji (kosztowały 90 euro za metr). Za to kurtyna z lampek kosztowała swoje, ale efekt był wspaniały, zresztą sami oceńcie.
POPRAWINY
W ramach atrakcji zabraliśmy wszystkich naszych gości na prywatny rejs katamaranem i to był strzał w 10, bo goście byli zachwyceni. Naprawdę świetnie się bawiliśmy, a więcej urywków z rejsu możecie zobaczyć w naszym ślubnym vlogu na YouTube!
PODSUMOWANIE KOSZTÓW
Pakiet ślubny – 4240 euro
Pakiet był całkowicie personalizowany pod nas i zawierał różne usługi, wliczone były m.in.: wynajem miejsca na ceremonię, wynajem miejsca na wesele, bukiet i butonierka, kilka dekoracji, tort weselny, fryzjer, makijaż, prowizja wedding plannera i kilka innych rzeczy
Fotograf – 2300 euro + VAT (6h w dzień ślubu + 2h sesji w następny dzień)
Wideo – 1090 euro + VAT (5h wideo w dzień ślubu)
4-daniowe menu – 90 euro/osoba
DJ – 590 euro + VAT
Kurtyna z lampek – 710 euro + VAT
Dekoracje stołu i krzeseł na weselu – 585 euro + VAT
Dekoracje ołtarza kwiatami – 480 euro + VAT
Alkohol – o tym wspomniałam już wyżej
Dodatkowe przekąski podczas ceremonii – 140 euro
Rejs Katamaranem – 2000 euro + VAT
Mam nadzieję, że mój wpis przyda się wszystkim przyszłym Pannom Młodym planującym ślub i wesele na Santorini! Dajcie znać w komentarzach, jeżeli macie dodatkowe pytania dotyczące organizacji wesela lub naszego wyjazdu, a tymczasem zapraszam Was do śledzenia naszych podróży na bieżąco na Instagramie oraz do oglądania vlogów na YouTube! 🙂
Santorini to wspaniałe miejsce na ślub. Widać to doskonale na Waszych zdjęciach. Gratulację decyzji organizacji tego wyjątkowego dnia na własnych zasadach! 🙂